Att googla.

Alltså jag har lite svårt för en sak. Det är att det är så lätt att söka på brottslingar. Jag kanske har blivit knäpp efter att vara på Ulleråker men jag känner att det är fel. Man söker på ett namn på google och kommer in på ett forum där brottet står men där även namn, fullständigt personnummer, fullständig adress med mera med mera går att läsa. (är detta verkligen brottsförebyggande?)

Såna här saker ska jag kanske inte uttrycka mig om här egentligen, det finns delade meningar om allt och jag kommer säkert få en del skit för det jag skriver nu. Men jag tycker att det är fel! En människa är alltid en människa oavsett vad som hänt! Hur ska man kunna fortsätta sitt liv när man kommer ut om alla vet allt om en? Det är nog tillräckligt svårt personligen, med ångertankar och annat, svårt att se folk i ögonen, svårt att anpassa sig till ett liv i frihet igen. Man kanske inte har alla vänner kvar? Man kommer ha svårt att skaffa sig en utbildning och ett jobb. Man kan aldrig vara helt ärlig om sig själv, för tänk er själv, då vänder folk och springer rakt åt motsatt håll!! Tänk er att försöka få ett stadigt och normalt förhållande? För det förtjänar väl alla? Hur inleds ett sånt? Vad säger man?

Tänk sen även på familjen. Detta är någons barn. syskon. pappa eller mamma. kompis. tror ni inte att man redan lidit som anhörig? tankar, känslor, blickar, viskningar. eller känslor av dessa. och till råga på det så kan hela svenska folket (och även resterande världen) bara googla på ett namn och få reda på hemadress och andra personliga saker!

jag ska kanske tillägga att jag inte alltid tänk så här. bara för en månad sen tänkte jag om jag läste nåt, "ja men häng ut dom, det förtjänar dom!" men nej, jag är inte så säker på detta. jag önskar jag kunde berätta allt jag hört. hade inte sekretessen inom vården funnits hade ju alla gjort det. men spegla det i det jag just skrivit. visst finns det en anledning till sekretess!? anledningen stavas inte "google".

jag tänker på hur du berättat för mig, vad du sagt. även det som bestrider det jag just skrev, men detta är min åsikt, mina tankar.

Jag kommer i alla fall alltid tänka en gång extra innan jag dömer!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Det där är verkligen en svår fråga och man kan ha många åsikter om det. Det är viktigt med tryckfrihet, att man ska få publicera vad man vill, vissa förtjänar att hängas ut osv... Men jag håller med dig! Tänk alla gånger det blir fel...

Postat av: Anonym

Har aldrig tänkt så.

2011-03-09 @ 12:19:21
URL: http://mariiacecilia.bohgg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback