Rik som ett troll!!

Jag har haft en superbra dag! Jag började med ett 7-13 på praktiken, utan stackars klara som är sjuk. lugn dag, trevlig dag. Jag trivs mycket bra, även med patienterna. får se om det blir att söka sommarjobb där också:)

Vi spelade Wii-sports, det är en del i rehabiliteringen och vård, likaså sång, bild, och andra grupper. Ja, vad ska man säga, det är en bra miljö, iaf just nu,med så lugnt. Jag gillart! (det trodde ni aldrig om mig att jag skulle gilla rättspsyk va?)

man lär sig så mycket. mina viktigaste lärdomar hittills är att uppskatta mitt liv, min frihet, min vardag. Jag får och kan göra det jag vill. Jag har fritid, jag har jobb, jag har skola, en pågående utbildning, pojkvän, lägenhet, hundar, ridningen, familj, ja allt man kan önska sig. jag sitter inte inlåst utan frihet att gå ut själv, och ångrandes ett allvarligt brott jag gjorde när jag var mycket sjuk.

det andra jag lärt mig är att inte ha fördomar. Detta är också männsiskor, det är människor som råkat ut för en allvarlig psykisk sjukdom, som inte kan undvikas, en sjukdom som de absolut inte valt att få, som inte tillskillnad från annat kunde förebyggas. en sjukdom som föranledde ett brott, enbart pga tillståndet just då. ett brott som de när de fått sjukdomsinsikt ångrar djupt, något de aldrig skulle begått som friska. det är inte dessa personer som begått brottet, det var deras sjuka jag.

jag har lärt mig så otroligt under bara fyra dar. jag ser i ögonen på dessa personer hur de ångrar vad som skett, hur ett liv i frihet är det stora målet. de frågar mig om min utbildning och mitt liv, mina intressen, och jag vet att det är sånt de strävar efter.
frihet. lycka. meningsfullhet.

ser fram emot kommande dagar, jag vill lära mig mer, veta mer om deras livsöden. Jag är såld. 


Bara som distans från allt detta. Jag fick pengar idag. efter 12 års smärta i handleden har det gett "resultat". smärtan är kvar, kronisk, återkommande, för tillfället övergående. men trygg hansa och underbart trevliga rickard har beslutat att jag får ut ersättning. 10 332 kronor. det är fantastiskt!
Jag ska maila honom och tacka. jag vet, löjligt, men jag är så glad! att systemet i sverige faktiskt funkar också, allt är inte dåligt:). ska tacka läkaren på torsdag också, jag har en inbokad telefontid med henne, då hon skulle som jag förstod det höra av sig efter jul, men hon inte gjorde det. jag kan ju också få vara den som ger glädjande besked ibland. det kanske gör hennes dag!


ev. lägenhet fixad också, återkommer om det!
nu väntar middag på Bullit! trevlig helg!!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback