antibiotikaresistens...

Jag har tänkt på en sak. (man tänker rätt mycket efter intensiva bakterie/antibiotika föreläsningar). när jag var i mora för ca 2 år sen, så fick jag ju plötsligt akut ont i ryggen och åkte mitt i natten in på akuten. (detta var påsk minns jag..)
läkaren tog prover, frågade om jag var med barn (på mitt svar: "jag vet inte"  svarade han inte, men han kollade inte heller upp detta). efter mycket om och men och många timmar fick jag svaret att det "nog var urinvägsinfektion". detta tycker jag var ett intressant val såhär i efterhand för hans förklaring på mitt ryggont var att njurarna kunde göra ont då. så vitt jag förstått efter ett års utbildning så gör njurarna ont vid övre UVI, vilket är AKUT, men det gjorde han ju inte något åt. så han måste syftat på nedre och då ska inte njurarna påverkas sådär... dessutom är det aldrig UVI om man inte har symtom (detta var läkarstudenten som föreläste mycket mycket noggrann att peka på) och jag hade inte ett enda av dom.. hoppas han visste vad han gjorde trots detta.

sköterskan var ju lika rolig hon "har du haft feber på sistone?" jag: "Neej" hon: "ok". fick aldrig veta om jag hade det nu.

antibiotikat jag fick då, misskötte jag själv, för jag inte visste bättre. första veckan tog jag detta som man ska, annars kan man bli resistent (lärde jag mig idag). men efter det har jag tagit några tabletter här och där när jag känt "UVI-symtom" om det nu varit det.. inte så smart så det också kan leda till resistens.

ja ja, långt upplägg om resistens, nu ska jag släppa skolan för dagen, imorgon är en ny dag och tentan kräver sin tid.
wille är och jobbar och jag funderar på att göra nåt smått att äta och sen sova. veckan har vart den längsta någonsin, trots att dagarna gått så fort att jag inte hunnit någonting!

imorgon kommer mamma och pappa också, mys!

trevlig helg på er! :)

Kommentarer
Postat av: Juuso

Mora verkar inte ha särskilt vetgiriga läkare eller åtminstone så vill de inte ta reda på saker. Kan det vara en kostnadsfråga? Eftersom mina blodvärden inte är jättebra så ville blodgivningen ta lite blodprov nästa gång men de skulle först kolla med en läkare för proven är tydligen svindyra. Återkommer efter maran.

2010-05-30 @ 23:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback